пʼятниця, 10 квітня 2020 р.

Інформатика 7 клас. Тема. Карти знань, їх призначення. Редактор карт знань. Урок 28

Тема. Карти знань, їх призначення. Редактор карт знань


Вправа «Світлофор»




Карта знань (англійською Mindmap, карта розуму, пам'яті, думок) — сукупність діаграм і схем, що в наочному вигляді демонструють думки, тези, пов’язані одна з одною та об’єднані загальною ідеєю.

Така карта дозволяє зобразити певний процес або ідею повністю, а також утримувати одночасно у свідомості значну кількість даних, демонструвати зв’язки між окремими частинами, запам’ятовувати (записувати) матеріали та відтворювати їх навіть через тривалий термін у системі знань про певний об'єкти чи у певній галузі.

Карти знань — це зручна і ефективна техніка унаочнення мислення та альтернатива звичайному (лінійному) запису. Їх застосовують для формулювання нових ідей, фіксування та структурування даних, аналізу та впорядкування даних, прийняття рішень тощо. Цей спосіб має багато переваг перед звичайними загальноприйнятими способами запису. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв'язки між ними, тим самим забезпечуючи швидше і глибше розуміння матеріалу.


Карти знань — досить привабливий інструмент проведення презентацій, мозкових штурмів, планування свого часу, запам’ятовування великих обсягів даних, самоаналізу, розробки складних проектів, власного навчання й розвитку.

Використовуючи карти знань, ми отримуємо такі можливості:

поліпшити пам’ять, нагадати факти, слова й образи;
генерувати ідеї;
надихнути на пошук рішення;
продемонструвати концепції і діаграми;
аналізувати результати або події;
структурувати роботу (реферат, доповідь);
підбивати підсумки зробленого;
організовувати взаємодію при груповій роботі або у рольових іграх;
ефективно структурувати і опрацьовувати дані.


Карта пам'яті реалізовано у вигляді діаграми, на якій зображено слова, ідеї, завдання або інші поняття, зв'язані гілками, що відходять від центрального поняття або ідеї. В основі цієї техніки лежить принцип «радіантного мислення», що відноситься до асоціативних розумових процесів, відправною точкою яких є центральний об'єкт.



Основні принципи створення карт знань:

• об'єкт уваги (вивчення) сфокусовано в центральному образі;
• основні теми і ідеї, пов'язані з об'єктом уваги, розходяться від центрального образу у вигляді ідей;
• гілки пояснено й позначено ключовими образами і словами;
• ідеї наступного порядку (рівня) також зображено у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок і так далі;
• гілки формують зв'язану вузлову структуру (систему).

Приклади доречного використання карт знань:

• наукова класифікація (живих організмів, мінералів, органічних сполук, історичних фактів, філологічних понять і структури мови, словниковий запас);
• виклад конкретно наукової теорії (наприклад, аксіоматичний виклад геометрії) та її застосувань (опис географічних регіонів);
• системний виклад перебігу дослідження (у тому числі наукового експерименту), планування роботи, обліку отриманих результатів і підбиття підсумків;

Таким чином, карти знань — це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації даних у наочній формі. Їх можна використати, щоб фіксувати ті думки та ідеї, які проносяться в голові, коли ви роздумуєте над яким-небудь завданням. І навпаки, вони дозволяють так оформити інформацію, що мозок легко її сприйме. Бо карти знань відображають природний спосіб мислення.

Існує різноманітне програмне забезпечення для створення та редагування діаграм зв’язків або карт знань. 

Так, досить поширеним програмним забезпеченням, призначеним для створення карт знань є:












Розглянемо роботу з картами знань на прикладі програми Freemind. Демонстрація з поясненням.

Вікно редактора карт знань Freemind містить меню, набір інструментів і робоче поле.

Панель інструментів зазвичай містить кнопки призначення яких нам відомі, а також нові кнопки, назви яких можна дізнатись, навівши на них вказівник миші.

Основні об’єкти, які використовують для створення карт:

вузол – текстове поле, призначене для відображення певних даних;
ребро – лінія, що з’єднує вузли.

Кожна карта має кореневий вузол, від якого відходять ребра до вузлів 1-го рівня, від яких у свою чергу можуть відходити ребра до вузлів 2-го рівня і т. д. до вузлів нижчих рівнів. Якщо два вузли сусідніх рівнів сполучено ребром, то вузол вищого рівня  називають батьківським, а нижчого – дочірнім. Вузли одного рівня, що мають спільний батьківський вузол, називають спорідненими.



Практичне завдання

Завантажте програму FreeMind (за цим посиланням)

Створити карту знань «Геометричні фігури», використовуючи програмний засіб FreeMind.
1. Запустіть програму FreeMind. За замовчуванням буде створено новий документ і на робочому полі розташовано центральний об’єкт Нова асоціативна карта.
2. Змініть напис центрального об’єкта на «Геометричні фігури» та змініть форматування шрифту.
а) Клацніть на центральному об’єкті, видаліть написаний текст та введіть потрібний.
б) Змініть значення шрифту напису, обравши значення 16 пту випадаючому списку горизонтальної панелі інструментів;
в) У меню Формат оберіть значення Жирний.
3. Додайте гілку з написом «Трикутник» до центральної фігури та змініть розмір шрифту.
а) У меню Вставити оберіть команду Новий дочірній вузол або натисніть клавішу Insert.
б) Введіть напис «Трикутник» у фігурі. Змініть розмір шрифту на 14 пт.
в) Змініть тип фігури на округлений прямокутник , обравши в меню Формат команду Тип вузла «Овал».
4. Додайте до створеного об’єкта підрозділи, в яких розташуйте приклади об’єктів, що мають форму трикутника. (Підрозділи додавати аналогічно, як у п. 3.)
а) У меню Вставити оберіть команду Новий дочірній вузол або натисніть клавішу Insert.
б) Введіть напис «Ялинка» в підрозділі.
в) Додайте ще два вузли  з написами «Груша» та «Дорожній знак». (Для додавання нових підрозділів у меню Вставити оберіть команду Новий споріднений вузол після цього або натисніть клавішу Enter).
5. Виділіть об’єкти, що відносяться до групи «Трикутник» хмарою . Для цього клацніть на об’єкт із написом «Трикутник» та в меню Вставити оберіть Хмара. За допомогою меню Формат -> Колір хмари змініть колір утвореної хмари.
6. Самостійно додайте розділи з іншими геометричними фігурами: коло, квадрат, п’ятикутник, шестикутник тощо. Підберіть по три приклади об’єктів, що мають форму цих фігур, розташувавши їхні назви в підрозділах.
7. Збережіть одержану карту знань у файлі Вправа_Прізвище.

З готового варіанту роботи зроби скірншот та надішли мені.


Вправа «Дистанційний мікрофон» 
У мсенджері фейсбук запиши аудіо зі своїми враженнями від даного заняття та надішли мені.

Домашня робота
1. Виконай практичні завдання (Щоб завантажити завдання натисни тут). Зроби скріншоти виконаних завдань та надішли мені.
2. Вивчи конспект уроку, запиши основні визначення в робочий зошит.


Контакти для відправки домашніх завдань та зв'язку з вчителем:

Фейсбук 

        Електронна пошта
ivan.nykyrsa@gmail.com

Немає коментарів:

Дописати коментар